torsdag 16. desember 2010

17. desember



før du henvendte deg. før du anerkjente meg: som ukjent.
før du lot meg beholde: annerledes. fantes språket
i ansiktet ditt. ut. ja. inn. i denne absolutte atskillelse
kom en kelner: med to store fugler (fasaner?). sjaman.
fløyte. tromme. du sa: som liten hørte jeg flere netter
lange instrumenter mellom fjellene drømte jeg om
å yre: pluralistisk. sovnet nesten hver natt mikro-

polyfonisk. eller kanskje: nonkonformistisk (ei revolusjonær
impetus?) slik oppstår dagens œuvre. kan man si det slik?
ikke desto mindre må jeg få understreke: klangligheten.
det klingende rommet. den poetiske suggestivitet som
slumrer potensielt i bevegelses- eventuelt: livsfølelses-
mønstrene. å oppstå på nytt: i rorikk. mulikk. vil si:
forbi speilet. aber: keine eile. tvert imot: egg. ja. egg

Fra Annerledes enn av Arild Vange.

En annerledes diktsamling som flerstemt ser på verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar