fredag 10. desember 2010

11. desember



Vilje


Du.
Det andre livet jeg lengter etter
i drøm og virkelighet,
i alle tings ansikt,
i det jeg har igjen av minne.

Du
som myndighetene
prøver å fjerne fra hukommelse
og drømmer.

Du
som jeg elsker mer enn meg selv,
ikke glem meg!
Hvis du husker meg
skal jeg glemme mitt savn.
Vær i luften,
så jeg kan puste deg inn;
forsvare deg mot redsler
og misunnelige øyne.
Du lar meg leve i verdighet.
Hvis du glemmer meg vil du svinne hen.
Usynlig.
Minnene vil viskes ut,
kjærligheten slukke,
livet falme
og visne inni meg som en blomst.

Du
er meningen jeg har mistet
og vennskapet gir verden ny betydning:
En glede gjemmer seg
før den flytter seg inn
i restene av håp,
tålmodighet,
evnen til å tåle uutholdeligheten,
og inn i sjelen.
Mellom slagene og den endelige utpust står du
som en skytsengel
med midlene for å overleve:
Minnene
Mening
Standhaftighet
Vilje.

Fra Min brors smerte av Mansur Rajih.

En poetisk diktsamling om kjærlighet, lengsler og 15 år i et fengsel i Jemen. Diktene er trykket både på arabisk og norsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar